Ana Sayfa Bilim Gündemi Tüberküloz etmeninin bağışıklığı baskılamak için kullandığı yeni bir yol keşfedildi

Tüberküloza neden olan Mycobacterium tuberculosis bakterilerinin taramalı elektron mikrografisi. (Kaynak: NIAID)

Tüberküloz etmeni olan Mycobacterium tuberculosis (Mtb) bakterisi bir kişiyi enfekte ettiğinde vücudun bağışıklık tepkisi, hastalığın ilerleyişi için kritik öneme sahiptir. Bu bağışıklık tepkisi ya vücudun bakteriyle savaşmasına yardımcı olur ya da enfeksiyonu şiddetlendirir.

Araştırmacılar yeni çalışmalarıyla birlikte, Mtb’nin bağışıklık hücrelerinin savunmasında düşüşe neden olan bir yol keşfetti. Biliminsanları bakteride, enfekte olmuş insan hücrelerinde enfeksiyonu şiddetlendirebilecek ve bağışıklık savunmasını baskılayan bir gen tanımladılar.

Yeni bulgu, Dünya Sağlık Örgütü’ne göre yılda yaklaşık olarak 10 milyon hastalık vakası ile 1-2 milyon ölümün sebebi olan tüberküloz için gen temelli bir tedavi veya önleyici tedavi için değerlendirilebilecek bir hedefe işaret edebilir. Mevcut tedaviler sadece yüzde 85 oranında etkilidir ve ilaca dirençli tüberküloz türleri dünyanın birçok yerinde halk sağlığı tehdidi oluşturmaktadır.

PLOS Pathogens dergisinde yayınlanan çalışmada araştırmacılar, makrofajları ya Mtb (tüberküloza neden olan bakteri) ya da öldürücü olmayan bir bakteri ile enfekte etti. Böylece hücrenin tepkisi izlenebildi. Araştırmacılar, inflamazom adı verilen bir protein kompleksinin, Mtb ile enfekte olan hücrelerde önemli ölçüde az olduğunu buldu. İnflamazom, hücreyi patojenler için araştırır ve bir bağışıklık tepkisi başlatması için sinyal verir.

Daha sonra ekip, belirli bir Mtb geninin iltihaplanmayı baskılamakla işlevli olup olmadığını araştırmaya başladı. Araştırmacılar, öldürücü olmayan bir mikobakteri türüne Mtb genleri yerleştirdi ve bu mutantları yeni makrofajları enfekte etmek için kullandı. PknF adlı Mtb genini taşıyan bakterilerle enfeksiyonların, konakçı hücrelerde bağışıklık tepkisini sınırladığını keşfettiler.

PknF’nin konak hücrelerin iltihaplanmasını nasıl baskıladığı araştırmacıların yanıtlamak istediği sorulardan sadece biri. Bağışıklığın baskılanmasının Mtb’nin daha öldürücü olmasına yol açtığı ortaya çıkarsa, PknF geni, hastalığı tedavi etmek için iyi bir hedef haline gelebilir.

Kaynak: https://medicalxpress.com/news/2021-07-scientists-tuberculosis-suppresses-immunity.html