Ana Sayfa Astronomi Dünya’nın yörüngesini paylaşan yeni bir “Truva asteroidi” keşfedildi

Dünya’nın yörüngesini paylaşan yeni bir “Truva asteroidi” keşfedildi

Dünya ile birlikte Güneş’in etrafında sürüklenen yeni bir uzay kayası keşfedildi. Bu gök cisminin Dünya’nın etki alanındaki bilinen ikinci “Truva asteroidi” olduğu tespit edildi. Truva asteroitleri, eşlik ettikleri kendilerinden büyük gök cisimlerinin (gezegen veya uydular olabilir) etrafında bulunan ve kütleçekim kuvvelerinin denge durumunda olduğu özel noktalara (bunlara Lagrange noktaları denir) konuşlanarak, ziyaretçisi oldukları gök cismiyle aynı yörüngeyi paylaşan asteroitlerdir. Dünya dışında Mars, Jüpiter ve Neptün’ün de tespit edilmiş Truva asteroitleri vardır.

Bu yeni keşfedilen Truva asteroidinin Dünya ile Güneş’in kütleçekim kuvvetlerinin birbirlerini dengelediği ve Dünya’dan 10 milyonlarca kilometre uzakta bulunan L4 isimli  dördüncüLagrange noktasında konuşlandığı tespit edildi. 2010’da keşfedilen “2010 TK7” isimli diğer bir Truva asteroit de L4 noktasında bulunmuştu.

“2020 XL5” ismi verilen bu yeni asteroit, ilk kez 2020’nin Aralık ayında Barselona Üniversitesi’nden Toni Santana-Ros’un başını çektiği bir ekip tarafından görüntülendi. Devamında asteroitin L4 noktasında konuşlanmış olabileceğini işaret eden gözlemler geldi. Yer merkezli teleskoplar aracılığıyla yapılan parlaklık ölçümleri bu asteroitin ‘2010 TK7’den 3 ila 4 kat büyük olduğunu ve yaklaşık 1 km genişliğe sahip olduğunu ortaya koydu. Ekip aynı zamanda arşivlenmiş eski verileri de tarayarak bu gök cisminin kayıt altına alınmış görüntülerinin 2012’ye dek uzandığını fark ettiler. Santana-Ros, bu noktadan sonra ‘2020 XL5’in Dünya’nın bir Truva asteroiti olduğuna dair şüphelerinin kalmadığını söylüyor.

10 yıla yayılmış bu gözlemsel veriler asteroitin yörüngesinin gelecek binlerce yıl boyunca nasıl değişeceğini de hesaplama imkanı tanıyor. Ekibin gerçekleştirdiği bilgisayar benzetimlerine göre, bu uzay kayasının en az 4 bin yıl bizimle birlikte olacağı tahmin ediliyor. 2010 TK7’nin ise yaklaşık 10 bin yıl daha L4 noktasında ziyaretçimiz olacağı tahmin ediliyor.

KAYNAK: Liz Kruesi, Science News