Ana Sayfa Bilim Gündemi Atmosferimizdeki Helyum seviyesi her geçen gün artıyor

Atmosferimizdeki Helyum seviyesi her geçen gün artıyor

Joe Drivas / Getty Images

ABD’nin San Diego kentindeki Scripps Oşinografi Enstitüsü, daha önce benzeri görülmemiş bir teknik kullanarak atmosferimizde bulunan Helyum seviyesinin daha önceden gözlenenden çok daha büyük hızlarda arttığını ortaya koydular. Önceden yapılan gözlemler muğlaklığı sebebiyle kimyacıları genel olarak ikna etmeye yetmezken bu ölçümler bu konudaki son noktayı koymuş oldu. Ölçüm sonuçları Nature Geoscience dergisinde yayımlandı.
Atmosferde helyum-4(4He) izotoponun bolluğu artmakta çünkü 4He çoğu fosil yakıtının yakılmasıyla ortaya çıkıyor. Araştırmacılar artışın görece yavaş ama artık ölçülebilir miktarlarda olduğunu belirtiyor. Atmosferdeki Helyumun, bilindiği kadarıyla sera etkisine ve küresel iklim değişikliğine bir etkisi yok ancak bu artışın düzenli olarak ölçülmesi küresel fosil yakıt tüketimi miktarını ölçmeyi sağlayabilir. Çalışma sonucu yayınlanan makalenin başyazarı Scripps Enstitüsü’nden doktora sonrası araştırmacı Benni Birner, “Çalışmamızın ana motivasyonu bilim camiasının atmosferdeki Helyum miktarı üzerine sahip olduğu tartışmaları çözmekti.” diyor.

Yeni bir ölçüm tekniği
4He izotopu Dünya’nın çekirdeğinde ortaya çıkan radyoaktif  bozunum sonrası açığa çıkıyor ve fosil yakıtların biriktiği haznelerde onlarla birlikte birikiyor. Özellikle doğal gaz yataklarında bolca 4He yığılımı bulunduğu bilinmekte. Araştırmacılar ölçümleri için havadan rastgele aldıkları örneklerde atmosferdeki oranı sabit kalan Azot ile mukayese ettiler. Tek başına 4He ölçümü muğlak sonuçlar verirken 4He/N2 oranının sabit bir parametre olarak belli bir eğimle artması ortaya reddedilemez hassaslıkta sonuçlar çıkardı.
Daha önce kimsenin böyle bir analiz gerçekleştirmediğine dikkat çeken makalenin yazarlarından Scripps Enstitüsü jeokimyacısı, aynı zamanda atmosferdeki Karbondioksit ölçümlerinde referans alınan Keeling Eğrisinin de mücidi, Ralph Keeling, bu ölçüm tekniğinin modern jeokimyanın bir temel yapıtaşı haline geleceğini iddia ediyor. Klasik modellemeler gezegenimizdeki Helyum oranının milyonda 5 parçacık olduğu görülmekteyken, daha önce kimsenin bu oranın arttığını kanıtlayamadığını söylüyor Ralph Keeling.
Çalışma aynı zamanda evrendeki helyum-3(3He) yoğunluğu hakkında da fikirler vermeye aday. Bu izotop özellikle nükleer füzyon için ihtiyaç duyulduğundan yoğunluk ölçümü için yeni tekniklerin gelişmesi nükleer fizik alanını da ilgilendiriyor. Ay yüzeyinde bolca bulunan 3He’ü kimileri oradan hasat toplama misali Dünya’ya getirmeyi bile önermişti. Fakat atmosferdeki 4He artışı 3He artışını da tetiklemiş olabilir. Böyle bir durumda zaman içinde artan 3He seviyeleri bu izotopu gelecekte inşa edilebilecek olası nükleer füzyon santrallari için temel yakıt haline getirebilir. Bu sebeple atmosferdeki atmosfer miktarını aralıklarla ölçmek ve artış hızını izlemek bilimin pek çok alanı için kilit önem taşıyor. Dolayısıyla bu yapılan çalışma, yenilerine gebe.

KAYNAK