SON MAKALELER

2021 yılının ilk aylarındaki büyük depremlere dair bir değerlendirme 2021 yılının büyüklüğü 7.0 ve daha büyük depremlerini izleyip incelerken 4 Mart 2021 saat 13:27’de bu yılın 7.0’den büyük dördüncü depremi 7.3 oldu. Bununla ilgili sosyal medyaya bir değerlendirme yazmıştım. Bu...
Prof. Dr. Hasan Aydın ve Prof. Dr. Mehmet Dağ'ın birlikte kaleme aldığı ORTAÇAĞ İSLAM KÜLTÜRÜNDE FELSEFE -akımlar, filozoflar ve temel sorunlar- kitabının genişletilmiş 2. baskısı çıktı. Ortaçağ İslam Kürlünde Felsefe: Akımlar, Filozoflar ve Temel Sorunlar, Ortaçağ İslam kültüründe felsefenin serüvenini...
KAPAK DOSYASI Söyleşi: Ender Helvacıoğlu Alâeddin Şenel ile ‘Gönüllü Kulluk’ kitabı üzerine Alâeddin Şenel Aşkınöznelerin yaratılışı ve gerçek öznenin şaşkınözneye dönüşümü Alâeddin Şenel Kuran’daki İslam’ın ideolojik etkisi: Gönüllü kulluk Prof. Dr. Hasan Aydın Eleştirel düşünce açısından İslam kültürü DOSYA: Pandemide okulsuz eğitim ve sorunları Aysuda Kölemen ve Tomris Cesuroğlu...
Queensland Üniversitesi'nden biliminsanlarına göre, gen düzenleme teknolojisi küresel ölçekte gıda kaynakları olan tarım mahsullerinin korunması ve iklim şartlarına dayanıklı hale getirilmesinde hayati bir rol oynayabilir. Üniversitenin Bitki Bilimi Merkezi'nden Dr. Karen Massel, bitki büyümesi için uygun olmayan veya değişken iklim...
Bilim ve Gelecek’in en önemli boyutlarından biri kuram dergisi olması. Günümüzde bu boyut daha da önemli. Çünkü artık habercilik, politika, hatta politik analiz ve bilimsel tutum yazılarının ana mecrası basılı dergiler değil, dijital medya. Herhangi bir basılı derginin, bunların...
Akıl tutulmasının, aklın, akıl yürütmenin, düşünmenin, inançlarla felç edilmesinin ürünü olduğu söylenebilir. Gerçekten “inanma”, hele neredeyse bütün önemli insan-insan ve insan-doğa ilişkileriyle ilgili hazır bilgilerin sunulduğu dinsel ideolojik kaynakların mutlak doğruluğuna “iman etme”, özgür, eleştirel düşünme olmaması şöyle dursun, “düşünme” bile değildir. İnsanın, onu hayvanlardan ayırt edici (biri araç yapma olan) iki yetisinden birini kullanmaktan […]
Bu içeriği görüntüleyebilmek için, şu seçeneklerden birine abone olmalısınız: 1 yıllık e-dergi aboneliği or 6 aylık e-dergi aboneliği.
Dinci ideologlar, çalışmayan, çalıştıran “efendiler” katmanından esinlendiler. Tanrıların gereksinimlerinin karşılanması görevini, bu amaçla yarattıkları insanların (kullarının) sırtına yüklediler. Yeryüzündeki düzenin (devlet biçiminde örgütlendirilmiş kurumlarla) sağlanışına bakılıp, tanrılara analoji mantığıyla “yöneticilik” niteliği yüklediler. İnsanların konumunu, yöneticiler karşısındaki uyruklarınkine benzeterek, yönetilen kullar olarak gördüler. Böyle bir dinsel ideolojinin günümüze kadar gelebilen bir sonucu da, insanların “şaşkınözneler” gibi […]
Bu içeriği görüntüleyebilmek için, şu seçeneklerden birine abone olmalısınız: 1 yıllık e-dergi aboneliği or 6 aylık e-dergi aboneliği.
Tektanrıcı dinsel ideolojide, gerçek bilen özne olan insanın bilme yetisi elinden alınıp aşkınözneye bağışlanır. Böylece insan “bilmeyen kul” konumuna indirilmiş olur. O zaman kendi çıkarını bile bilmeyip, kendini yönetecek yetide olmayan kul için en hayırlısının efendisini dinleyip buyruğunu yerine getirmek olduğu düşünülüp söylenebilecektir. İdeolojilerin karakteristik (ayırt edici) özelliklerinin başında gerçek insan özneler olarak “kişisel özneler” […]
Bu içeriği görüntüleyebilmek için, şu seçeneklerden birine abone olmalısınız: 1 yıllık e-dergi aboneliği or 6 aylık e-dergi aboneliği.
Eleştirel düşünenleri, farklı olanları, iktidarı ve uygulamalarını sorgulayanları ötekileştiren, şeytanlaştıran, düşmanlaştıran, hain ilan eden mantık, reddiyeci ve tehafütçü mantığın bir uzantısıdır. Bu mantık kendisi gibi düşünmeyeni, cedel yöntemine başvurarak halkı arkasına almak için dinsiz, eşcinsel, gayri milli, hain vb. sayar. Bilgikuramsal (epistemolojik) açıdan bilişsel süreçlerimizi irdelediğimizde, sanmak, inanmak, tahmin etmek, kuşku duymak ve bilmek gibi […]
Bu içeriği görüntüleyebilmek için, şu seçeneklerden birine abone olmalısınız: 1 yıllık e-dergi aboneliği or 6 aylık e-dergi aboneliği.
Aysuda Kölemen ve Tomris Cesuroğlu ile Söyleşi: Nalân Mahsereci “Okulöncesi ve ilkokul çağındaki çocuklar okuldan uzakta kaldıklarında zekâ gelişimi, fiziksel ve sosyal gelişim açısından telafisi olmayan kayıplara uğruyorlar; fiziksel ve ruhsal sağlıkları ciddi bir şekilde zarar görüyor. Okulöncesi ve ilkokul çağı çocuklarda uzaktan ders yapmak eğitim ya da öğretim amacına hizmet etmiyor; yani o yaş […]
Bu içeriği görüntüleyebilmek için, şu seçeneklerden birine abone olmalısınız: 1 yıllık e-dergi aboneliği or 6 aylık e-dergi aboneliği.