Ana Sayfa 110. Sayı Dünya çevresinde yeni bir radyasyon alanı

Dünya çevresinde yeni bir radyasyon alanı

Dünya’nın ekseni etrafında bir radyoaktif kuşağın varlığı, 1950’li yıllarda uzay çağına girdiğimizdeki ilk keşfimiz olmuştu. Dünya’nın çevresinde, Güneş’ten gelen etkilerle birlikte şekil değiştiren bir radyasyon kuşağı olduğu 1958 yılından beri biliniyordu. 2012 yılında NASA, Van Allen uzay araçlarını bu radyasyon kuşağını incelemek üzere gönderdi.

Araçlar daha önce hiç görülmemiş yeni bir radyasyon kuşağı gözlemledi. Bu kuşak bir önceki keşfettiğimizden daha güçlü ve yine Dünya’nın çevresinde bir döngü halinde… Bundan önce Dünya’nın çevresinde iki farklı radyasyon kuşağı olduğu düşünülürken üçüncü kuşak, Güneş’ten gelen bir tepki sonucunda bir anda artan nükleer aktivite sonrasında keşfedildi.

1950’li yıllarda, radyasyon kuşaklarının hayatımıza çok az bir etkisi vardı. Fakat günümüzde GPS cihazlarından cep telefonlarına ve hatta izlediğimiz televizyona kadar günlük hayatta kullandığımız çoğu şeyin bir uydu bağlantısı var. Güneş’ten gelen bir etki sonucunda şekil değiştiren bir radyoaktif kuşak günlük kullandığımız elektronik eşyaların çalışmasını etkileyebilir. NASA da bu etkinin ne kadar ağır olabileceğini araştırmak üzere Van Allen araçlarını gönderdi. Bir sonuca varmak için ise henüz biraz erken gibi görünüyor.

Kaynak: Science NASA