Ana Sayfa 112. Sayı Okyanustan karaya: Kalça yapımızın balıksı orijini

Okyanustan karaya: Kalça yapımızın balıksı orijini

Yeni yayımlanan bir araştırma, yürüyen hayvanların karmaşık kalça yapısının balıklardaki basit kalça yapısından evrimleşme sürecinin, daha önceleri düşünüldüğünden çok daha basit bir şekilde gerçekleştiğini gösterdi.

Tetrapodlar ya da diğer deyişle dört-ayaklı hayvanlar, ilk defa günümüzden 395 milyon yıl önce karada yürümeye başladılar. Bu önemli gelişme kuvvetli kalça kemiklerinin ve omurga ile bağlantının gelişmesi sonucu ortaya çıktı. Bu özellikler tetrapodların ataları olan balıklarda bulunan özellikler değildi.

Evolution and Development (Evrim ve Gelişim) dergisinde yayımlanan ve Avustralyalı bilimci Dr. Catherine Boisvert’in öncülüğünde sürdürülen çalışmada insanın yakın akrabalarından olan bazı balıkların kalça yapıları incelendi.

Araştırmacılar, balıklar ile bizim aramızda göründüğü kadar çok fark olmadığı sonucuna ulaştılar. İnsan kalçalarına dönüşüm için gerekli birçok kilit element balık atalarımızda zaten vardı.

Araştırma ekibi Avustralya akciğerli balıkları ile Axolotl (Meksikanın yürüyen balıkları) kalça yapılarının -kemik ve kasların-  gelişimlerini karşılaştırdı. Sonuçlar sürpriz bir şekilde, basit balık kalça yapısından hayvanların ağır yükleri taşıyan kalça yapısına gelişim sürecinin sadece birkaç evrimsel adımda gerçekleşebileceğini gösteriyor.

Tetrapodlarda ortaya çıktığı düşünülen birçok kasın akciğer balıklarında var olan kaslardan evrildikleri ortaya çıktı. Ekip aynı zamanda iskelet yapısının evrilmiş olabileceği çok daha basit yollar ortaya çıkardılar.

Araştırmacılar oturma kemiklerinin var olan kasık kemiklerinin uzantısı olarak evrimleştiğini ortaya koydular. Omur kolonuna olan bağlantının ise balıklarda bulunan iliaktan (kalça kemiği) evrimleşmiş olabileceğini ortaya koydular.

Dr. Boisvert araştırma hakkında şöyle konuştu: “Okyanustan karalara geçiş, insanların da dahil olduğu kara hayvanlarının evriminde çok önemli adımlardan biriydi. Bu gelişmede de değişmiş ve gelişmiş bir kalça yapısı gerekli bir adımdı. Araştırmamız morfolojide meydana gelen büyük değişikliğin görece olarak çok daha az evrimsel adımda gerçekleşebileceğini gösterdi.”

Kaynak: http://www.sciencedaily.com/releases/2013/05/130514101501.htm

Önceki İçerikPenguenler neden uçamıyor?
Sonraki İçerik“Dört renk yeterli” diyen Appel, yaşamını yitirdi