Ana Sayfa Bilim Gündemi SARS-CoV-2 suş gelişiminin anlaşılmasında yeni yaklaşım

SARS-CoV-2 suş gelişiminin anlaşılmasında yeni yaklaşım

Avustralya’nın ulusal bilim ajansı olan CSIRO’dan araştırmacılar, COVID-19 hastalığının etmeni olan SARS-CoV-2 koronavirüsünün genetik dizisinin ve detaylı planının analiz edilmesi için kullanılabilecek yeni bir yaklaşımı ortaya koydu.

Araştırmanın bulguları, araştırmacıların virüs suşlarının nasıl evrimleştiğinin anlaşılmasına ve yeni virüs gruplarının belirlenmesine yardımcı olacak. Yeni tip koronavirüsün yayınlanmış genom dizilerinin küresel analizi, karmaşık bir hastalık olan COVID-19 hakkındaki anlayışımızın gelişmesi sağlayacak. Araştırmacılar, SARS-CoV-2 koronavirüsünün genetik dizisine ilişkin binlerce sonucun arasındaki farkları belirlemek için, insan genomunun analizi için kullanılan biyoinformatik temelli yöntemlerle desteklenen yeni bir görselleştirme metodu geliştirdiler.

CSIRO yönetiminden Dr. Larry Marshall, koronavirüsün genetik dizisinin bilinmesinin çok önemli olduğunu vurgulayarak “Virüs hakkında ne kadar çok şeyi bilirsek, onunla savaşma konusunda o kadar sıkı bir şekilde silahlanmış olacağız” dedi ve ekledi: “SARS-CoV-2 koronavirüsünün genom dizisine ilişkin yüksek karmaşıklık düzeyindeki analiz, Geelong’taki Avustralya Hastalık Hazırlık Merkezi’nde devam eden aşı çalışmaları testleri için virüsün hangi suşunun uygun olduğunun belirlenmesinde yardımcı oldu.”

CSIRO’daki Biyoinformatik takımın yürütücüsü Dr. Denis Bauer, virüs evrim geçirdikçe, virüsün detaylı yapı analizinin giderek daha da önemli bir hale geldiğini, çünkü bu analizin virüsün davranışı ve ne türden hastalıklara neden olabileceği hakkında bilgiler içerdiğini belirtti.

Aynı zamanda Avustralya’daki Macquarie Üniversitesi’nde Fahri Doçent olan Dr. Bauer, “Artık küresel ölçekte etkili olan çok sayıda, birbirlerinden farklı virüs dizisi var. Elde edilen veriler arasındaki evrimsel uzaklığın değerlendirilmesi ve verilerin görselleştirilmesi, virüs suşları arasındaki farkların kaynağının ve virüs suçlarının nasıl evrimleştiklerinin anlaşılmasına yardımcı oluyor” dedi.

CSIRO’nun Tehlikeli Patojenler takımının yürütücüsü olan ve SARS-CoV-2 çalışmaları ile aşı araştırmalarına liderlik eden Prof. S. S. Vassan, virüsteki değişimlerin virüs davranışını ve tesirini nasıl etkileyeceğinin anlaşılması için SARS-CoV-2 salgınının başlangıcında yayınlanan ilk 181 genom dizisinin analiz edildiğini söyledi: “Teyit ettiğimiz ve görselleştirdiğimiz çalışmaya göre, bu RNA virüsünün mutasyonları paylaşan farklı kümelere evrimleşmeleri beklenmektedir. Bu analizin şu anda, COVID-19 teşhisi, tedavisi ve aşı geliştirme çalışmalarını etkilemesini beklemiyoruz. Ancak bu bilgiler, klinik çalışmalar öncesinde ve klinik çalışmalar ilerledikçe izlenmesi gereken önemli bilgilerdir.”

Dr. Bauer, “Veri görselleştirmenin avantajı, değişmeye ve yeni ortamlara uyum sağlamaya devam eden virüsün genetik mutasyonlarının aydınlatılmasıdır” diyerek çalışmanın önemine vurgu yaptı.

Kaynak: https://medicalxpress.com/news/2020-04-team-evolving-strains-sars-cov-.html