Ana Sayfa Bilim Gündemi Sentetik bir böbrek üretmek mümkün mü?

Sentetik bir böbrek üretmek mümkün mü?

Görsel: Zipeng Zeng/Li Laboratuvarı

Biliminsanları, sentetik bir böbreği üretmek için yapıtaşı işlevi görebilecek bir yapı tasarladı.

Nature Communications’da yayınlanan çalışmada araştırmacılar, idrarı süzerek vücudun sıvı ve pH dengesini korumaya yardımcı olan kanallar sistemine benzeyen organoidlerin ilkel bir böbrek yapısı gibi işleyebildiğine dikkat çekiyor.

Ekip böbrek gelişiminin erken evreleri için önemli rollere sahip olan üreter progenitör hücrelerini (UPC’ler) kullanarak çalışmalarına başladı. İlk olarak fare UPC’leri, daha sonra insan UPC’leri üzerinde çalışan araştırmacılar, organoidlerin gelişebilecekleri ortam koşullarını sağladıktan sonra bu sentetik yapıların gelişimini gözlemledi.

Biliminsanlarının ek olarak kullandığı, büyüme için gerekli moleküllerden oluşan yeni bir kokteyl fare ve insan UPC’lerinden daha da olgun ve güvenilir organoidlerin üretilebilmesini sağladı.

Araştırmacılar geliştirilen yapıların böbrek hastalıklarının daha iyi anlaşılmasından yeni tedavi yöntemlerinin belirlenmesine kadar pek çok noktada iş görebileceğini belirtiyor. İnsan veya fare üreter organoidleri, böbrek hastalıklarına neden olan mutasyonların daha iyi anlaşılması için tasarlanabilir. Böylece böbreklerle ilişkili problemleri anlamak için daha iyi modeller geliştirilebilir. Ayrıca, böbrek hastalıklarının tedavisi için yeni metotlar veya yeni ilaç adayları belirleyebilmek için de organoidlerden yararlanılabilir.

Üreter organoidleri, gelecekte pek çok noktada değerlendirilebilecek sentetik böbrekler için önemli bir aday bileşen konumunda. Bu olasılığı değerlendirmek isteyen araştırmacılar, fare üreter organoidlerini böbreğin filtreleme birimleri olarak çalışan nefronları oluşturan progenitör hücrelerle birleştirdi. Bu sayede nefronlarla kaynaşmış toplama kanalları sistemini andıran geniş tüp benzeri yapılar meydana geldi. Söz konusu yapı, nefron ve toplama kanalı sistemi gibi birbirine bağlı ilkel böbrek yapılarıdır.

Biliminsanları, çalışmalarının, gelecekte işlevsel bir sentetik böbrek oluşturmak için önemli bir kilometre taşı olduğunu belirtiyor.

Kaynak: https://medicalxpress.com/news/2021-06-scientists-big-mini-kidneys.html