Ana Sayfa Bilim Gündemi Tümörler ilaçlara dirençli hale nasıl gelir?

Tümörler ilaçlara dirençli hale nasıl gelir?

Yeni çalışma, belirli bir proteini hedefleyen kanser ilaçlarına karşı tümörlerin nasıl direnç geliştirdiğini açıklıyor. Araştırmacılar, çalışmalarında, KRASG12C proteinini hedefleyen ilaçlara dirençli hale gelen tümörlerin genomik yapılarını anlamaya odaklandı.

Araştırma, bu tipteki tümörlerin direnç gelişimi için ortak bir yoldan ziyade farklı yolakları kullandığını göstermektedir. New England Journal of Medicine‘da yayınlanan çalışma, KRASG12C proteinini işlevsiz hale getiren tümörlerle mücadele için yeni ilaçların tasarlanması gerektiğini vurgulamaktadır. Direnç gelişimine etki eden mekanizmalardaki çeşitlilik, söz konusu kanser tipleri için ilaç tasarımlarının da çeşitlenmesi gerektiğini göstermektedir.

KRASG12C proteinini üreten KRAS genindeki mutasyonların kanserler arasında oldukça yaygın olduğunu belirten biliminsanları, çalışmalarında odaklandıkları KRASG12C hakkında bazı bilgiler de veriyor: KRASG12C mutasyonu küçük hücreli olmayan akciğer kanserlerinin yaklaşık yüzde 13’ünde görülmektedir ve genellikle tütün kullanımı ile ilişkilidir. Ayrıca bu mutasyon kalın bağırsak kanserlerinin yüzde üçünde gözlenmektedir. Mutasyonu hedefleyen ilaçlar geliştirilse de tümör hücreleri bu ilaçlara karşı direnç kazanabilir. Direnç mekanizmaları ise bilinmiyordu, fakat yeni çalışma bu konuda yeni veriler sundu.

Araştırmacılar, 38 hastadan KRASG12C mutasyonları taşıyan kanser hücresi örnekleri aldı. Analizler, kanserlerden yedisinde direncin farklı nedenleri olduğunu gösterdi ve 17 hastadaki direncin nedenlerini tanımladı.

Direnç mekanizmaları üç kategoride incelenebilir: KRAS genindeki yeni değişiklikler, KRASG12C dışındaki bir dizi yapıdaki anormallikler, akciğer adenokarsinomlarının karsinomlara dönüşümü. İlk iki kategorideki direnç mekanizmalarına sahip hastalar neredeyse eşitti ve birçok hastada her iki tip direnç mekanizması da bulunmaktaydı.

Çalışmanın devamındaki analizler, hastalarda hâlihazırda bulunan mutasyonların tanımlanmasının yanı sıra dirence neden olabilecek olası tüm mutasyonların atlasının çıkarılmasını sağladı. Bu atlas, direnç mutasyonlarını taşıyan hastalar için tedavi önerileri yapılırken rehber görevi görebilecek kapsamdadır.

Kaynak: https://medicalxpress.com/news/2021-06-uncovers-cancers-common-mutation-resistance.html