Ana Sayfa Astronomi Uzaylı organizmalar mı gökadamızın otostopçuları mı?

Uzaylı organizmalar mı gökadamızın otostopçuları mı?

Biliminsanları uzay teknolojilerinde büyük ilerlemeler kat ettiğimiz bu dönemde biyogüvenlik kavramının üzerine durulması gerektiğini ifade ediyorlar, aksi taktirde Dünyalar Savaşı benzeri bir senaryo kurgudan gerçeğe dönüşebilir.

Avustralya Adelaide Üniversitesi Ekoloji ve Evrimsel Biyoloji Bölümünden Prof. Dr. Phill Cassey ve ekibinin, bu ay “BioSciences” dergisinde yayımlanan makalelerinde uzay ajanslarıyla uzay taşımacılığı konusunda uzmanlaşan özel şirketlerin, uzay boşluğunda bulunabilecek potansiyel canlı organizmalarına karşı hazırlıklı olmaları gerektiği konusunda ve bu konuda alınacak güvenlik önlemlerinden bahsediyorlar.
“Böyle bir durumun gerçekleşme olasılığı şimdilik düşük olsa da, eğer gerçekleşirse sonuçları olağanüstü miktarlarda yıkıcı olabilir çünkü canlılık söz konusu olduğunda bir şeyler ters giderse bu zincirileme tepkimeleri beraberinde getirebilir.” diyen Prof. Dr. Cassey, canlılığın nasıl Dünya’nın en ücra köşelerine yayıldığına dikkat çekerek, özellikle kolonileşme çağı sırasında insanların gezegenin çeşitli bölgelerine işgalci türler getirerek bölgelerin ekolojilerini alt üst etmesiyle benzerlik kuruyor ve böyle bir işgalci “uzaylı” türünün, uzay boşluğuna erişip sonradan okyanuslara düşürülen roketlerle rahatça Dünya’ya giriş yapabileceği konusunda uyarıyor.

Peki ne yapılabilir?
Çalışma, her şeyden önce Dünya dışından gelecek işgalci türlere karşı bir uluslararası protokolün hazırlanması gerektiğini tavsiye ediyor. Bu protokol, işgalci türün yayılımının başladığı bölgeleri izole etmekten tamamen o bölgeyi imha etmeye kadar derinleşebilir.  Akabinde Dünya’ya düşürülen maddelerin kontaminasyon yaşanıp yaşanmadığını öğrenmek üzere atomik düzeylerde kontrol edilmesini tavsiye etmekte. Bunlar elbette pahalı ve koordinasyon gerektiren hamleler ancak Prof. Dr. Cassey’e göre bu tür bir felaket, biz önlem almadan gerçekleşirse yaşanacaklar tüm insanlığa çok daha pahalıya patlayacak. Makalenin yazarları, özellikle Avustralya gibi dört bir yanı uzaya fırlatılan roketlerin artıklarının düşürüldüğü okyanuslarla kaplı olan bir ülkenin, böyle bir felaketten ilk ve en yüksek miktarlarda etkilenecek ülke olacağının da tekrar tekrar altını çizmekte.
Çalışmayı yapan ekip Gezegeni Koruma ve Planlamada Sorumlu Uzay Araştırmaları projesi kapsamında destek alırken, bu çalışmalar için “İşgal Biyolojisi (Invasion Biology)” isminde yeni bir disiplinin de oluşturulabileceğini düşünüyorlar.

KAYNAKLAR:
İlgili makale: Anthony Ricciardi, Phillip Cassey, Stefan Leuko, Andrew P Woolnough. Planetary Biosecurity: Applying Invasion Science to Prevent Biological Contamination from Space Travel. BioScience, 2021; DOI: 10.1093/biosci/biab115;
University of Adelaide. “Alien organisms – hitchhikers of the galaxy?.” ScienceDaily. ScienceDaily, 17 November 2021