Ana sayfa Bilim Gündemi Disleksi, görsel işlemeyi okumanın ötesinde de etkiliyor

Disleksi, görsel işlemeyi okumanın ötesinde de etkiliyor

104

Çeviren: Nalân Mahsereci

Disleksideki beyin aktivitesini ve görsel işlemeyi anlamak için çoklu yeni yöntemleri birleştiren ilk çalışma, beyin süreçlerinin durumdan nasıl etkilendiğini anlamamızı sağlayabilir ve müdahaleleri potansiyel olarak iyileştirebilir.

Beyin süreçlerinin, sadece okuma yeteneğinde değil ötesinde de, disleksiden nasıl etkilendiğine taze bir ışık tutan yeni araştırmaya göre, disleksisi olan çocuklar görsel bilgiyi işlemede daha yavaşlar.

JNeurosci’de yayımlanan ve disleksideki beyin aktivitesini ve görsel işlemeyi anlamak için yeni yöntemleri ilk kez birleştiren çalışma, 6-14 yaşlarındaki bir grup çocuğa, beyin aktiviteleri ölçülürken, hareketli noktalar yığınının deviniminin ortalama yönünü tanımlamakla ilgili zorlu bir görev verdi.

Disleksili çocukların, tipik gelişmiş yaşıtlarına göre, görsel kanıtları toplamasının daha uzun sürdüğü ve daha az doğru olduğu ve bu davranış farklılıklarının beyin aktivitesindeki farklılıkları yansıttığı bulundu.

Okuma yeteneğinin disleksiden etkilendiği bilinmesine rağmen, araştırmacılar için hangi beyin süreçlerinin durumdan etkilendiği hâlâ belirsizdir. Bunun daha iyi anlaşılması, etkilenenlere daha etkili destek verebilmeye potansiyel olarak yol gösterecektir.
Reading Üniversitesi Otizm Merkezi’nde baş araştırmacı olan Dr. Cathy Manning, “Bu bulgular, disleksili çocukların yüz yüze geldiği zorlukların okuma ve yazmayla sınırlı olmadığını gösterdi. Buna karşın, bir grup olarak disleksili çocukların görsel bilgileri nasıl işledikleri ve bununla ilgili nasıl karar aldıkları da farklılıklar gösteriyor” diyor ve ekliyor, “Görsel işleme ve karar almada farklılıkların olup olmadığını görmek için gerekli olacak ileri araştırma, etkilenen çocukların okuma yeteneklerinin geliştirilmesi için düzenli eğitilebilmesini sağlayacak ya da disleksinin nedenleri hakkında ipuçları verecek.”

Çalışmada EEG kullanılarak beyin aktivitesinin izlenmesi, beynin karar vermeye dahil olan merkezi parietal bölgesi üzerindeki senkronize etkinliğin, çocuklar görevleri sırasında bir karar verene dek, düzenli olarak arttığını gösterdi. Ancak bu, disleksisi olan çocuklarda daha yavaş yavaş gerçekleşti.

Çalışma, henüz nedenleri bilinmemesine rağmen, disleksi ve hareket işleme arasında bir bağlantı olduğunu da desteklemektedir. Disleksinin özünde bir görsel işleme bozukluğu olup olmadığı araştırmacılar arasında hararetle tartışılıyor. Disleksili çocuklar arasında okuma ve yazmada bir anahtar eksikliğin, beyin üzerindeki etkilerinin anlaşılmasının artması, mevcut müdahaleleri nasıl iyileştireceğimize yardımcı olabilir.

Kaynak: Sciencedaily